NADMIERNA PRONACJA

Chodząc po twardych płaskich powierzchniach, codziennie narażamy swoje ciało na wiele naprężeń i napięć, często powodujących ból i uczucie dyskomfortu w kończynach dolnych. Termoplastyczne wkładki ortopedyczne ICB o podwójnej gęstości opracowano w sposób przynoszący ulgę w bólu i uczuciu dyskomfortu poprzez korygowanie postawy ciała („biomechaniki”) u samych podstaw – stóp.

Nie da się uniknąć chodzenia po betonie, bruku i innych twardych powierzchniach. Niestety powierzchnie tego typu nie zapewniają właściwego podparcia stopy i mogą spowodować jej zapadnięcie – schorzenie to zwane jest nadmierną pronacją.

Uwaga: pronacja przekraczająca 4 – 6 ° jest uważana za nadmierną.

1. Dysfunkcje kończyny dolnej można przypisać dwóm czynnikom:
    Przemieszczenie piszczeli: przy zbliżaniu się do podłoża podczas chodzenia, idealną nogę charakteryzuje przemieszczenie piszczeli (albo lekkie wygięcie w łuk).
  2. Biomechaniczne czynniki deformacji.
    Przy połączeniu tych dwóch czynników często dochodzi do wykształcenia nadmiernej pronacji. Powszechne objawy nadmiernej pronacji w stawie skokowo-piętowym obejmują:
         • Wychylenie pięty
         • Zapadnięcie stawów stępu
         • Pośrednie podeszwowe przemieszczenie kości        skokowej na kość piętową (przywiedzenie i przodozgięcie kości skokowej)
         • Obniżenie i wydłużenie struktury łuku
         • Nadmierne napięcie środkowej części kończyny dolnej
         • Nadmierna kompensacja w górnej części kończyny np. pasma biodrowo- piszczelowe i mięśnie biodrowo-lędźwiowe.
CZYNNIK 4º- 6° PRZEMIESZCZENIA PISZCZELI
OBNIŻENIE I WYDŁUŻENIE STRUKTURY ŁUKU

LECZENIE PRZYCZYN BÓLU

Szacuje się, że do 85% populacji cierpi z powodu nadmiernej pronacji i związanych z nią schorzeń. Nadmierna pronacja nie jest schorzeniem występującym samodzielnie – przyczynia się do zwichnięć i nieprawidłowego ustawienia stawu kolanowego i bioder, powodując nadmierną kompensację przez mięśnie pleców.

Taka dysfunkcja biomechaniczna może dotknąć pacjentów w każdym wieku i nie jest ograniczona jedynie do bardzo aktywnych osób. Małe dzieci, dorośli, osoby starsze, a nawet najlepsi sportowcy, mogą cierpieć z powodu nadmiernej pronacji i powiązanych z nią skutków.

Ponowne ustawienie kończyn dolnych za pomocą ortez ICB w celu uzyskania neutralnego ustawienia kości pięty (Neutral Calcaneal Stance Position – NCSP), w ramach określonego modelu terapii stosowanego przez specjalistów, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie stopy i może przynieść ulgę w bolesnych schorzeniach biomechanicznych, obejmujących:

• Hallux valgus
  • Odciski i zrogowacenia
  • Stany zapale powięzi podeszwy i ostrogi piętowe
  • Bóle śródstopia i nerwiak Mortona
  • Paluch sztywny
  • Bóle goleni
  • Zapalenie okostnej goleni
  • Zapalenie ścięgna Achillesa
  • Bóle rzepkowo-udowe
Koślawe ustawienie pięt (RCSP: Resting Calcaneal Stance Position)
Neutralne ustawienie pięt (NCSP: Neutral Calcaneal Stance Position)