ZAPALENIE ŚCIĘGNA ACHILLESA

Zapalenie ścięgna Achillesa (znane również jako zapalenie pochewki ścięgnistej lub Tendinopatia) to stan zapalenia, podrażnienia i obrzęku ścięgna Achillesa na przyczepie do kości piętowej. Istnieją dwa rodzaje zapalenia ścięgna Achillesa:

1. Na przebiegu ścięgna – głównie spowodowane nadmierną pronacją
  2. W miejscu przyczepu ścięgna do kości piętowej – spowodowane głównie nadmierną supinacją lub dużą wartością koślawości i deformacją przodostopia

Na ścięgno Achillesa wywierane są siły ścinające i rozciągające, dlatego zapalenie może wystąpić przy przyczepie do kości piętowej.

Główną przyczyną zapalenia ścięgna Achillesa jest wynik wzmożonej pronacji lub supinacji – lub kombinacją obu tych czynników. Gdy kość piętowa odwraca się przy uniesieniu pięty, mięsień brzuchaty łydki wspomaga, następnie stopa przyspiesza do nadmiernie pronującej (lub supinującej) pozycji, kość piętowa jest nawrócona (lub odwrócona), powodując przyśrodkową / boczną siłę pociągającą ścięgno Achillesa. Powoduje to poprzeczne ścinanie ścięgna i pochewki, co prowadzi do stanów zapalnych i bólu.

Boczny ból Achillesa może być związany ze strukturą stopy Pes Cavus (stopa wydrążona) lub koślawością przodostopia powyżej 10°. Jednostronny ból Achillesa może być również związany ze strukturalną lub funkcjonalną różnicą długości nóg.

Ścięgno Achillesa przyczepia się do kości piętowej i jest umieszczone pomiędzy powierzchowną kaletką ścięgna Achillesa a kaletką podskórną piętową. Czasami może występować proces nadmiernej eksploatacji tylnej części kości piętowej, co może prowadzić do deformacji Haglunda, powodująca podrażnienie kaletki lub ścięgna. Często wielu pacjentów z tym schorzeniem jest supinatorami, co powoduje boczny nacisk kończyny dolnej, jednocześnie zmniejszając efektywność absorpcji energii przez stopę, przenosząc ten nacisk na obszar ścięgna Achillesa. Powierzchowne zapalenie kaletki maziowej (kaletka podskórna piętowa) może powodować tkliwość w tylnej części ścięgna. Zapalenie kaletki ścięgna Achillesa zwykle wykazuje tkliwość podczas głębokiego ucisku do ścięgna.

Pacjent często doświadcza stanu zapalnego, bólu i obrzęku ścięgna Achillesa w obrębie przyczepu do kości piętowej. Ból może wystąpić zarówno w środkowej, jak i bocznej stronie Achillesa. W skrajnych przypadkach ścięgno Achillesa może pęknąć i oderwać się od kości piętowej lub też może rozwinąć się ostroga kostna jako naturalna kompensacja ciała, aby zapobiec pęknięciu ścięgna.

Dwustronny przyśrodkowy ból Achillesa jest często związany z pronacją. Dwustronny boczny ból Achillesa często wiąże się z pronacją i dużą wartością koślawości przodostopia. Podczas gdy jednostronny ból Achillesa może być związany ze strukturalną lub funkcjonalną różnicą długości nóg.

Ortezy ICB Medcial powinny być tak wykonane, aby pomóc w kontrolowaniu nadmiernej pronacji lub supinacji. Aby złagodzić napięcie, stan zapalny i wynikający z nich ból, można podnieść obydwie pięty za pomocą klinów wyrównujących. Podniesienie pięt należy usunąć z ortez w ciągu 2 tygodni lub krócej, jeśli ustąpił ból i stan zapalny, noszenie przez dłuższy czas, może powodować skrócenie ścięgna Achillesa.

Ścięgno Achillesa
Ostroga piętowa górna
Orteza z tymczasowym uniesieniem pięty